woensdag 26 februari 2020

De 50 Staten van USA


De Visa voor de USA staan in onze paspoorten. Zevenentwintig April wordt onze camper verscheept door de ATLANTIK SKY. Een RORO schip van 298 meter lang. Wij gaan mee aan boord. De reis gaat van Hamburg naar Halifax via Antwerpen en Liverpool en duurt vijftien dagen. Met de site marinetraffic.com kun je zien waar het schip zich steeds bevindt.

Al een tijdje probeer ik de vijftig staten van Amerika uit mijn hoofd op te dreunen. Dat valt niet mee. Ongeveer veertig lukt en dan stokt mijn geheugen. Hier doe ik een beroep op mijn kleinkinderen. Wij komen eind Maart weer in Nederland. Als jullie de vijftig staten niet kennen en ik wel, dan zwaait er wat!! Maar alle kinderen mogen meedoen die dit lezen. Ik hoop dat de twee belhamels uit een eerder verhaal Qaspen en Tristan ook meedoen.

Ik heb zinnen nodig en hoe gekker hoe beter. Want zo werkt mijn oude geheugen. Van de zinnen maak ik een film in mijn hoofd. Natuurlijk is het de bedoeling dat je ook weet waar de Staten liggen. Alleen opnoemen is niet genoeg.

Eerst maar even wat gegevens:

Een Staat begint met een unieke letter R, P, D, F, G, H, L en U = 8
Maken we daar een extra gekke zin? Bijvoorbeeld ROOIE PIET DOET FABULEUZE GORE HARDE LEUGENS en UITSPRAKEN. Verzin iets beters...

1. Twee Staten beginnen met een K =2
2. Twee Staten beginnen met een S =2
3. Twee Staten beginnen met een T =2
4. Twee Staten beginnen met een V =2  4 x 2

1. Drie Staten beginnen met een C =3
2. Drie Staten beginnen met een O =3   2 x 3

1. Vier Staten beginnen met een A =4
2. Vier Staten beginnen met een I =4
3. Vier Staten beginnen met een W =4   3 x 4

1. Acht Staten beginnen met een N = 8
2. Acht Staten beginnen met een M = 8   2 x 8        (50)

Daar hebben we al iets grappig. 8 8 6 12 16 De eerste twee 8 is hetzelfde als de laatste optelling. En de 6 verdubbeld naar 12. Acht staten met unieke begin letters. Dan 8 Staten met K S T V en elk letter tweemaal. Dan zes Staten met C en O en elk driemaal. Etc.

Wie een gemakkelijk te onthouden verhaal kan schrijven met 50 woorden waar de beginletter de eerste letter is van een staat, die is natuurlijk de absolute winnaar.

Laten we eerst de kaart eens bekijken.


Wat opvalt is dat je van de landen, beginnend uit de Westkust tot aan de Big Lakes mooie verticale groepen kunt maken. Maar dat je daarna horizontaal moet gaan.

We beginnen met links:

Eerste rij: (3) Washington, Oregon, Californie.
Tweede rij: (4) Idaho, Nevada, Utah en Arizona.
Derde rij: (4) Montana, Wyoming, Colorado en Nieuw Mexico
Vierde rij: (6) North-Dakota, South-Dakota, Nebraska, Kansas, Oklahoma en Texas.
Vijfde rij: (5) Minnesota, Iowa, Missouri, Arkansas en Lousiana 22 totaal

Daar heb ik de volgende zinnen bij bedacht: (je mag betere bedenken)

1. W.O.C. Wereld Ogen Centrum

2. I.N.U.A Inboorling Nooit Uit Amsterdam

3. M.W.C.N Maar Welk Centrum Nooit?

4. N.S.N.K.O.T Nooit Suiker, Nooit Koffie Of Thee

5. M.I.M.A.L Maar Ik Mag Altijd Liegen

Dan gaan we over op de horizontale rijen. Daar moeten we toch een beetje smokkelen. En misschien de groep “Kleintjes” maken.

Van West Naar Oost boven beginnen en horizontaal:

1. (6) Wisconsin, Michigan, New York, Vermont, New Hampshire, Main
2. (4) Illinois, Indiana, Ohio, Pennsylvania
3. (3) Kentucky, West Virginia, Virginia
4. (6) De “kleintjes groep: Massachusetts, Connecticut, Rhode Island, New Jersey, Delaware en Maryland. Hier mogen jullie wat smokkelen met de volgorde om een te gekke zin te krijgen.
5. (2) Tennessee, North Carolina
6. (4) Mississippi, Alabama, Georgie, South Carolina
7. (3) Florida en de buitenbeentjes: Alaska en Hawai 28 totaal

Zo ver ben ik gekomen met de zinnen:

1. W.M.N.V.N.M     Wat Mooi. Niet Voor Nicolette & Marco *

2. I.I.O.P

3. K.W.V.V

4. M.C.R.N.D.M     Mag volgorde anders voor de “kleine”groep

5. T.N

6. M.A.O.S

7. F.A.H Mag volgorde anders


* Niet zo leuk hé als iets niet mag voor jullie ouders, oom, tante?

Help!!!! Opa. 

Een tip: Kijk eens op wikihow


Geen opmerkingen:

Een reactie posten