vrijdag 17 januari 2020

De verhalen uit mijn jeugd.

Hoe ga je te werk als je jouw herinneringen vanaf kindsheid tot heden wilt opschrijven? Als er een herinnering door mijn hoofd flitst, maak ik een korte notitie. Meestal wordt dat ook de kop van het verhaal. Zo zijn er al enige pagina's gevuld met "koppen" waarvan het achterliggende verhaaltje nog uitgewerkt moet worden.

Deze circa dertig gereed staande ''koppen" van vast duizenden die nog komen, plak en knip ik steeds op de goede volgorde na elkaar. Wat gebeurde er in mijn geboorteplaats Zeijerveld? Wat in de tijd dat we in Zeijen woonden? Daarna wonen in Tynaarlo. Daarna weer terug naar Zeijen en toen op dertienjarige leeftijd aan het werk bij boer Piet Schoon in Zeijerveld. Enzovoort.

Maar het geheugen speelt mij parten. Nu de eerste twintig artikeltjes staan geplaatst, komen herinneringen boven die TUSSEN de al geplaatste verhalen moeten staan. Dat lukt niet meer. Het BLOG werkt op plaatsingsdatum.

Maar niet getreurd. Ik wil ook de verhaaltjes kunnen opschrijven die mij weer te binnen schieten, ook al staan ze dan niet op leeftijd volgorde. Als het lukt om mijn turbulent leven op te schrijven dan laat ik het in boekvorm drukken voor mijn nabestaanden. En probeer dan mijn leven te vertellen hoe het in de juiste tijdsvolgorde is gelopen. Door te knippen en te plakken. Handig nietwaar? Kon je ook maar je leven in de toekomst op die manier vormgeven. Hoewel?

Onderaan het blog zie je twee pijltjes staan. Daar vind je de verhalen van 2019.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten