zondag 19 januari 2020

Capriolen met een BMW-motor

In een vorig verhaal vertelde ik over het kanaal voor ons zandstenen huis in Zeijerveld. Waar de vrachtscheepjes de gerooide bieten en aardappelen van de boeren ophaalden. Op verschillende plaatsen had je dan laadplaatsen. Soms was het een platform met een rechtopstaand stuk aan het uiteinde. De volle boerenkarren met aardappelen werden daar opgereden. Daarna moest je onder het platform om met een vijzel de hele constructie omhoog te draaien en zo donderde de bieten of de aardappelen uit de boerenkar in het schip. Maar er waren ook laadkades met een rechte wand verticaal het water in.

Een jonge boer had een BMW-motor met zijspan. Zijn naam was Van der Spoel. Zijn voornaam is me jammer genoeg ontschoten. Hij woonde tegenover boer Van Riel die later in een verhaal nog wordt genoemd. 

Er waren altijd wel mensen die het interessant vonden om eens in een zijspan te rijden. 

Met een zijspan motor kun je ook op twee wielen rijden. Maar dat moet je ervaren door het te doen. Niet motorrijders weten dat niet. Zo een onwetende lokte deze boer dan graag in zijn zijspan. Even een ritje maken. De toeschouwers wisten vooraf wat er volgen zou......Maar na de rit waren de passagiers genezen om het met hem nog eens over te doen. Want met een zwiep aan het stuur ging de zijspan met passagier omhoog en dan reed hij met de motor over de rand van de laadkade en met de zijspan boven het water. 

Bleek om zijn neus stapte de passagier dan uit. 





Mijn zwager Gerrit heeft zijn hele leven bij de politie gewerkt. Als reactie op de bovenstaande cartoon vertelde hij mij dat er vroeger bij de politie zijspan oefeningen werden gehouden. Daarop ging ik zoeken in Google maar ik vond geen leuke artikelen.

Met Youtube had ik niet gerekend. Gerrit stuurde mij vandaag deze link:

 https://youtu.be/vRS8ipWKMpc

Het filmpje is uit 1948. Prachtig!!! De moeite van het bekijken waard. Vergeleken met de politie oefeningen was de boer in Zeijerveld een amateur. Laat staan mijn kunstjes destijds.

2 opmerkingen: