zaterdag 25 januari 2020

De verborgen rode motorfiets

Boer Piet Schoon in Zeijerveld had een gemengd bedrijf. Melkvee en landbouwgewassen.

Ik was dertien jaar en een paar maanden toen ik daar ging werken. Dit verhaal springt ook weer wat vooruit in de tijdlijn. Later komen er nog meer verhalen over de mooie tijd bij boer Piet.

Op een morgen was ik aan het opruimen in een hoek van de kapschuur. Wat oud stro bij elkaar halen en gebruiken als strooisel onder de koeien. Mijn vork stootte op iets hards. Met mijn handen ging ik verder het stro weg te nemen. Er stond een oude rode motorfiets onder het stro. En het stond daar duidelijk al heel lang. Want boer  Piet stond er ook wat vreemd naar te kijken. Ik vroeg hem of ik mocht proberen om in mijn vrije tijd de motor weer aan de gang te krijgen. Dat mocht.

En zo zat ik een paar avonden en een weekend te zwoegen om alles een beetje op te poetsen. De cilinderkop eraf gehaald en de koolstof aanslag verwijderd. Wat benzine gekocht. Een accu was niet meer aanwezig. Maar in die tijd kon je platte batterijen kopen van 4.5V . Wie kent deze nog? Er zat een lange plus lip aan en een kortere min lip.

Achter de kapschuur bij de oude rommel vond ik een melkkar. Dat was een kar met twee wielen en een lange stang waarmee je de stalen melkbussen, zes in getal, van de stal naar de weg kon brengen. Maar deze melkkar was buiten dienst. Dus zaagde ik de trekstang en een wiel er af en laste de “bak” met het andere wiel aan de motorfiets vast.

Op een dag was het zover. Van tevoren had ik de motorfiets al eens gestart gekregen. Het was een Husqvarna, rode kleur en met de versnellingshendel aan de rechterkant van de tank. Ongeveer honderdvijfentwintig CC.

Het was schafttijd en ik verkondigde dat ik ging rijden. De collega-boeren arbeiders en boer Piet stonden met zijn tienen belangstellend toe te kijken. Naast de boerderij was een meidoornhaag. De motorfiets startte knetterend en ronkend. Blauwe rook uitblazend.

Tja, wat doe je dan als jong ventje van bijna veertien? Veel bravoure natuurlijk. Vol gas er vandoor.

Wat ik niet wist: Een motorfiets met een starre zijspan wil eigenlijk altijd rechtuit. Ga je te snel een sterke bocht om naar rechts, dan gaat de zijspan van de grond (zie vorig verhaaltje -Capriolen met een BMW motor- ) Ga je naar links dan moet je hard aan het stuur trekken. Vanuit de achterkant van de boerenschuur moest ik sterk naar links draaien om de poort uit te komen.

Bloedend moesten ze mij uit de meidoornhaag halen. En er werd wat afgelachen. 




Wat een toeval. Mijn goede vriend Peter Doorn stuurde mij een berichtje met daarbij een profiel foto waarbij ik mij afvroeg wat hij daarop uitspookte. Het bleek dat hij een winter zijn broer Hans had geholpen. En broer Hans restaureert oude motorfietsen. Een mailtje aan Hans en ik kreeg deze foto. Hartelijk dank Hans!  Ik nodig iedereen uit om de website van Hans te bezoeken. Zie de link onder de foto. De moeite van het bekijken waard en als je een goed adres zoekt voor een motorfiets restaureren....ga naar Hans want met broer Peter heb ik tien jaar samengewerkt en zijn werk elektrotechniek werd altijd perfect afgeleverd. Vakmanschap zit hier in de familie, dat blijkt. 




3 opmerkingen:

  1. Dank je Hans! Heb je wel eens geprobeerd om zo een oude motor met een 4.5V batterij te starten? Als de batterij maar vol was. Ik moest regelmatig een nieuwe kopen. Er komen nog twee extra avonturen met de rode motor. Repareren heb ik in de tekst vervangen door restaureren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Brommer-/motorongelukken..., Ook niet van een vreemde dus 😂

    BeantwoordenVerwijderen